Compozitia fotografica creativa. Cele mai interesante tehnici pentru a aduce creativitatea in orice fotografie
O fotografie perfecta porneste de la o compozitie fotografica foarte bine gandita si pusa in practica. Compozitia fotografica nu e insa suficienta daca vrei sa treci la alt nivel si sa oferi privitorilor cele mai inspirate si mai interesante fotografii profesioniste. Creativitatea compozitiei fotografice este elementul de care ai nevoie pentru a fi cat mai aproape de perfectiune.
Compozitia fotografica se refera la modul in care fotograful decide in mod intentionat sa aranjeze elemente vizuale din viitoarea fotografie. Ea va influenta direct tonul, starea pe care ti-o transmite fotografia, contribuie la narativul fotografiei, ajuta privitorul sa decida daca simte ceva cand priveste imaginea sau nu.
O compozitie fotografica creativa contine un element in plus sau mai multe folosit/folosite in mod intentionat pentru a imbunatati fotografia. Elementele in plus adaugate in compozitia fotografica pentru a fi una creativa influenteaza direct perceptia, ele pot sa fie folosite inainte de a pune la cale compozitia, dar si in postprocesare, cu accent mai mult pe cromatica si texturi, elemente de finete. Elementul extra trebuie sa fie in afara fluxului normal de realizare a fotografiei.
Intentia in compozitia fotografica creativa e foarte importanta. O expunere perfecta nu aduce si creativitatea in compozitia fotografica, dar subexpunerea intentionata pentru a crea imagini mai intunecate este un exemplu de creativitate.
E foarte dificil sa ajungi la compozitii fotografice creative, cu sau fara experienta, de aceea iti propunem cateva tehnici simple pentru a obtine mai usor compozitiile fotografice creative pe care ti le doresti la inceput de proiect fotografic.
Linii de ghidare. E vorba despre o tehnica compozitionala pentru a aduce creativitatea in compozitia fotografica care presupune incorporarea unor linii in fotografii pentru a atrage atentia asupra unor elemente din poze. Liniile pot fi sub forma de sosele, marcaje de sosea, rauri, umbre, usi, orice ar putea atrage atentia privitorului. Astfel de linii stilizate pot crea impresia de miscare, pot mari sau scurta distantele.
Linii diagonale. Se incadreaza in acelasi tip de tehnica compozitionala, lasa impresia de miscare. Daca avem adancime mai mare a campului vizual atunci e nevoie de astfel de linii diagonale in compozitie, atrag atentia asupra distantei, ochii privitorului se vor „plimba” inainte si inapoi in fotografie, dinspre cel mai apropiat punct spre cel mai indepartat.
Linii orizontale si verticale. Sunt specifice fotografiei de peisaj, cea cu natura. Vor fi utile cand se foloseste un obiectiv cu unghi larg. Cele verticale aduc dramatism si putere in fotografii, se stabileste un fel de ierarhie in fotografie la nivel vizual. Tehnica compozitionala cu linii verticale e populara in fotografiile stradale si in cele care au in centrul lor moda.
Linii curbe si cele in forma de S. Liniile curbe in compozitia fotografica „incetinesc” fotografia, sugereaza la nivel simbolic trecerea timpului, pentru ca va dura ceva pana ajungi de la un capat la altul. Cele in forma de S sunt tot curbe, dar se vor desfasura orizontal, le gasim in fotografia de peisaj, avem ape, sosele, strazi cu aceasta forma-adauga adancime, profunzime si dimensiune cadrului, dar „incetinesc” si imaginea.
Linii in zigzag si convergente. Liniile zigzag in compozitia fotografica creativa adauga dinamism si miscare, tensiune. Cele convergente par ca se unesc undeva in fotografie, subiectii din fotografii vor fi plasati fix in centrul liniilor, atragin atentia usor asupra punctului convergentei lor.
Echilibru simetric si radial. Fiecare jumatate a fotografiei va fi identica cu cealalta, elementele vizuale sunt distribuite simetric, egal. Si asimetria e de dorit uneori, cand diferite elemente vizuale au o „greutate” inegala, apar intr-o parte a cadrului, dar adauga un soi de echilibru in fotografii. Cel radial tine tot de simetrie, doar ca arata circular. Elementele vizuale se extind dintr-un punct central, exact ca la un caleidoscop, ca sursa de inspiratie putem avea ochiul uman.
Modele repetitive. Sunt din start element compozitional important in fotografie. De exemplu, scara fotografiata din fata va fi un model repetitiv, are multe trepte, adauga si dinamism, dar si echilibru in fotografie. Si putem gasi enorm de multe modele repetitive in natura si in jurul nostru.
Forme si texturi. In compozitia fotografica creativa pot fi utile patru tipuri de forme: cercuri, de exemplu tunelurile, patratele si dreptughiurile, de exemplu usile, reprezinta ordinea, triunghiurile adauga drama si dinamism, miscare-triunghiurile sunt mai greu de gasit, dar avem diagonalele care intalnesc undeva un punct central si de aici avem si triunghiurile in compozitia fotografica moderna, creativa.
Texturile adauga interes vizual in orice fel de fotografie, trebuie doar sa te gandesti la textura elementelor in jur, din fata obiectivului foto si cum anume poate completa, se poate juxtapune peste alte elemente.
Reflexii. Cu reflexiile in compozitia fotografica creativa adaugi deja alta dimensiune si alta scena. Sunt perfecte pentru simetria orizontala, pot sa fie diferite, nu neaparat cele clasice in apa sau oglinzi, cladiri. Le poti intalni oriunde in jurul tau, trebuie doar sa le integrezi in portrete sau fotografii de peisaj.
Prim-planul ca punct de interes central. E recomandat sa avem un elemente in fotografii in apropierea prim-planului ca sa atragem atentia asupra unor zona, sa oferim profunzime fotografiilor. De fiecare data cand vei avea ceva in prim-plan vei schimba total modul in care privitorul va observa celelalte elemente si se va raporta la fotografie, fara sa dezechilibrezi imaginea.
Perspectiva liniara si cea fortata. Este doar pentru profunzime realizata cu linii paralelel si un punct de fuga. Exista perspectiva liniara cu unul, doua, trei puncte, asa ca trebuie sa experimentezi ca sa poti sa iti dai seama ce va functiona in compozitia fotografica creativa pe care vrei sa o obtii.
Perspectiva fortata foloseste iluzia optica pentru a avea obiecte sau elemente din fotografii mai apropiate sau mai departate, mai mici sau mai mari. Cel mai bun exemplu ca sa intelegi ce e cu aceasta tehnica fotografica este luna, care pare mai mare daca ai un obiect in fata pe linie orizontala, o cladire. Se schimba total perceptia asupra elementelor din fotografii cu aceasta tehnica moderna.
Perspectia viermelui. E vorba despre fotografia cu unghi jos, compozitia fotografica este gandita de jos in sus, privitorul nu se va astepta la asa ceva si fotografia va avea ceva spectaculos de la inceput. In functie de ce si cum fotografiezi poti sa atingi si perspectiva inferioritatii sau sa aduci si mai multa creativitate in compozitia fotografica.
Culoare selectiva. Aici e vorba de postprocesare, unde se adauga culori sau o culoare in fundal in fotografiile alb-negru, apare din start o noua dimensiune, fotografia va fi afectata de alegerile culorilor, de elementelor colorizate si de amplasarea in cadre. Poate sa cada in banal foarte usor, deci mare grija ce alegeti si cum realizati compozitii fotografice cu o astfel de tehnica.
Blocarea culorii. Se pot bloca in studio sau in mediul in care vei face fotografiile. Se pot alege culori complementare, regula celor trei culori, una primara, doua complementare pentru fiecare cadru, fotografie. Restul le vei „bloca” si te vei axa doar pe cele alese inainte de a pune in practica tot ce tine de compozitie fotografica.