David Bailey, un fotograf complet, cu o viziune unica

David Royston Bailey este un fotograf-vedeta cunoscut in toata lumea pentru fotografiile din domeniul modei, pentru cele cu personalitati celebre din epoca si pentru cele pentru reclame, dar si pentru portretele sale perfecte, avand un rol important in dezvoltarea imaginii a ceea ce a insemnat Swinging Sixties. Este de altfel unul dintre „taticii” fotografiei contemporane, aducand in atentia publicului supermodele precum Jean Shrimpton sau Penelope Tree.
David Bailey, pe numele sau intreg David Royston Bailey, se nastea pe 2 ianuarie 1938 in Leytonstone, Londra, Marea Britanie. Tatal sau lucra intr-o croitorie, mama era masinist. De la 3 ani locuieste alaturi de parinti in East Ham, iar cu timpul dezvolta o atractie si o iubire fata de natura, ceea ce a fost doar prima scanteie catre fotografie.
Bailey are inca din copilarie dislexie nediagnosticata, are probleme la scoala, merge la scoala privata, dar asta nu il ajuta prea mult, plus probleme mari locomotorii, dispraxie. La 15 ani renunta la scoala si se angajeaza pe post de „copiator” la birourile din Fleet Street ale Yorkshire Post. Are mai multe joburi si ajunge sa intre si in armata in 1956, facand parte din Fortele Aeriene Regale-si-a desfasurat activitatea in Singapore, in 1957. Isi cumpara in aceasta perioada si o camera Rolleiflex.
Dupa armata, din august 1958, isi urmeaza pasiunea si o transforma in cariera, devenind fotograf. Cumpara imediat o camera cu telemetru Canon, este asistent secundar pentru David Ollins, Charlotte Mews, asta dupa ce nu reuseste sa fie admis la London College of Printing din cauza rezultatelor din trecut, din anii de scoala. Castiga 3.50 lire pe saptamana, este chemat si la un interviu cu fotograful John French.
Din 1959 devine asistent fotografic la studioul John French, iar in mai 1960 este fotograf pentru Studio Five al lui John Cole. Mai tarziu e fotograf care se ocupa de moda pentru Vogue, editia britanica. In paralel incearca si o multime de joburi freelance.
In anii 1960, impreuna cu Terence Donovan si Brian Duffy ajuta la dezvoltarea si crearea Swinging London, o cultura a modei si celebritatilor elegante. Fotografii socializau frecvent cu actori, muzicieni, cu regalitatea si devin rapid celebritati. Practic discutam despre primele celebritati din randul fotografilor moderni, insusi Norman Parkinson i-a numit „Treimea Neagra”.
In 1966, Bailey regizeaza si un scurt metraj G.G. Passion. Filmul Blowup din acelasi an ilustreaza viata fotografului, interpretat de David Hemmings. Treimea Neagra si Swinging London au fost reflectate si aduse in atentia publicului larg in filmul Box of Pin-Ups din 1964.
Cat a fost la Vogue a reusit sa fotografieze si sa ofere material pentru 800 pagini de editorial intr-un singur an.
In 1970 e angajat de Chris Blackwell de la Island Records pentru fotografie publicitara pentru Cats Stevens si albumul viitor Tea for the Tillerman. S-a ocupat si de fotografii pentru albumele unor muzicieni celebri si trupe precum The Rolling Stones sau Marianne Faithfull.
A regizat si produs documentare TV, de exemplu Beaton (1971) despre Cecil Beaton, Visconti (1972) despre Luchino Visconti, Warhol (1973) despre Andy Warhol.
In 1972 a fotografiat starul rock Alice Cooper pentru Vogue, dar a ajutat si la fotografiile pentru albumul Billion Dollar Babies. Peste patru ani publica Ritz Newspaper impreuna cu David Litchfield. In 1985 il gasim fotografiind vedete la concertul Live Aid pe Wembley.
Regizeaza in 1992 si drama BBC Who Dealt cu Juliet Stevenson, o poveste ecranizata despre Ring Lardner, in 1995 regizeaza si scrie scenariul pentru The Lady is a Tramp, in care juca si sotia sa, Catherine Bailey. In 1998 este iarasi regizor al unui documentar, Models Close Up, platit de Channel 4 Television. 2012 a venit cu un documentar despre povestea din spatele sesiunii foto din New York, 1962, cu Jean Shrimpton, We’ll Take Manhattan, cu Aneurin Barnard in rolul lui Bailey.
S-a publicat mai tarziu si o carte de memorii, Look Again, impreuna cu autorul James Fox.
In industria modei lucreaza alaturi de brandul Jaeger prin anii 1950, dupa care face parte oficial din echipa Vogue incepand cu 1962. Fotografiaza prima data un model in New York, pe Jean Shrimpton, sesiunea foto si seria de fotografii a fost denumita Young Idea Goes West. Dupa 53 de ani, Bailey revine la colaborarea cu Jaeger pentru campania AW15.
Un lucru mai putin cunoscut despre Bailey este legat de pasiunea sa pentru pictura si sculptura. Unele dintre sculpturile sale sunt prezentate in Londra, in 2010, picturile si diverse media fiind prezentate publicului in octombrie 2011, intr-o expozitie speciala.
Anii 1970 nu au fost prea buni pentru el, a pierdut din echipamente pentru ca a fost jefuit, dar si-a cumparat rapid un sistem Olympus OM, mai usor si mai simplu de folosit. A facut si reclama la Olympus OM-1 35 mm, la Olympus Trip, camere comerciale apreciate in epoca.
In plan persona, Bailey a fost casatorit din 1960 cu Rosemary Bramble. In 1965 se casatoreste cu celebra actrita Catherine Deneuve, dar divorteaza in 1972. Din 1975 se casatoreste iar cu modelul american si scriitoarea Marie Helvin, dar divorteaza si de ea si se casatoreste cu Catherine Dyer in 1986.
Compania lui Bailey are sediul in Londra, sotia si fiul fotograf, Fenton Fox Bailey sunt regizori. Casa familiei e in Dartmoor, aproape de Plymouth.
In 2018, Bailey e diagnosticat cu dementa vasculara…